Eldregull - næringsrik matglede

Logo eldregull pantone
Eldregull Lammestek med potetmos kålrotpuré og rødbetemos copy 1920

Underernæring er en stor utfordring både på institusjon (opptil 60 % er underernærte) og hos hjemmeboende. Med små grep og et riktig kosthold kan man gjøre en stor forskjell – økt trivsel, mer energi og større våkenhet.

Erfaring fra det norske institusjonsmarkedet viser at kjøkken som tilbyr konsistenstilpasset mat, lager dette til rundt 10% av brukerne. Noen erfarer også at opp til 25% av brukerne har glede av å få tilbudt mer konsistenstilpasset mat.

Med våre nye konsistenstilpassede steker, vil institusjonskjøkkenet spare mye tid – som kan brukes til andre, verdifulle oppgaver.

Forskning viser at et proteinrikt kosthold og fysisk aktivitet bremser muskeltap og gir grunnlag for vitale seniorer:

  • Sammen med fysisk aktivitet er protein med på å bevare
    muskelmassen, og bremser tap av muskelmasse som øker
    jo eldre man blir.
  • Tap av muskelmasse medfører dårlig bevegelse og balanse,
    samt skjøre knokler – vanskeligheter med å klare hverdagen.
  • Anbefalinger sier at personer over 65 år må få mer av
    sin energi fra protein – spredt over alle måltider
    i måltidsdøgnet.
  • Proteiner er også viktig i forbindelse med helingsprosesser
    – (feks. brudd og sår).