The taste of yellow

Tyrkisk pide med lam, spinat og egg

Det sies at den første «biten» du tar av maten – det er med øynene. Du ser danderingen og de vakre fargene når retten settes foran deg. Alle sansene tas i bruk. Duften gir deg vann i munnen, og når du spiser fylles munnen med tekstur og smak… Hvis du ser på en rett og den ikke frister, påvirker det også sannsynligvis hvordan du bedømmer retten totalt. Du har sikkert opplevd når du er på restaurant, at en servitør går forbi med noen andres mat – og du tenker; ”Det så godt ut… lurer på hvilken rett det er..?” Farge og fargespill er et av de viktigste verktøyene man bruker for å lage fristende tallerkener.

Inspirasjon

KYLLINGBRYST MED SAFRANRIS
Kyllingbryst med safranris
HARISSA MARINERT INDREFILET AV SVIN MED SITRONCOUSCOUS
Harissamarinert indrefilet av svin
SITRONPASTA MED KYLLINGK Jo TTDEIG
Sitronpasta med kyllingkjøttdeig
SITRONMUFFINS MED VALMUEF Ro LEMONCURD OG MARENGS ny
Sitronmuffins med marengs
SKOTSKE EGG MED BETESALAT
Skotske egg med betesalat

TREND: The taste of yellow

Gen Z yellow

Den aller heteste trendfargen akkurat nå er gul! Alle toner av gul dukker opp på motevisninger, blogger, interiørdesign og i sosiale medier. Fargen kalles for «Gen Z yellow», da populariteten i de yngre alderssegmentene er sterkest. Hvor trenden kommer fra, er sammensatt, men mange peker på digitale flater som brukes mest av unge. Applikasjoner som Snapchat, Bumble og ikke minst emojis er sterkt preget av gult i designet. Dette, kombinert med bølgen av 90-talls nostalgi, gjør at fargen dukker opp praktisk talt overalt. På mange måter er gult den spontane, uanstrengte og utadvendte lillesøsteren som alle liker – og kanskje ønsker at de var? Bortsett fra at gult blir regnet som kjønnsnøytral, noe som passer generasjon Z som hånd i hanske. De er nemlig spådd å bli den mest fordomsfrie generasjonen noen sinne.

Hvordan smaker egentlig en farge?

Fargetrender begynner etter hvert å bli like viktig som mat- og drikketrender, også i vår bransje. I hvert fall om du ønsker å holde deg i forkant av mengden. Fra et visuelt ståsted kan den gule fargen gi et bredt spekter av naturlige råvarer; sitroner, paprika, mango, bananer, ost, honning, egg, gurkemeie, safran. Listen kan bli lang. Råvarer som nyter godt av den gule trenden, er smaker som ananas og banan, som brukes som alibi for å få inn den populære fargen i retter, både for smakens skyld og for utseendet. Sitroner kalles «the ultimate crossover», da bilder eller former av sitron også sniker seg inn som trykk på klær, i interiør og annen mote. Restauranter bruker også i økende grad interiør inspirert av råvarer som eggeplomme, sitron og sennep, gjerne i kontrast til blek grått eller naturstein. Så kast deg på trenden og bli inspirert til å sette noen av disse gule rettene på menyen.

Generasjon Z

Generasjon Z er født mellom 1996 og 2012. Dette er en generasjon som er født rett inn i den teknologiske alderen, i en multikulturell verden og der krigen mot terror er høyst reell. De har aldri opplevd en verden uten internett eller uten å være online. Gen Z er også opptatt av å bli hørt – og lar seg ikke kneble. Sosiale media blir ikke kun brukt til underholdning og moro, men til å uttrykke meninger og til debatter. Til tross for at personalisering er en viktig del av å uttrykke at JEG er unik, er de opptatt av at alle grupper skal ha plass i verden. Denne generasjonen er spådd å bli den mest fordomsfrie noen sinne. De søker sannhet og fakta – og er opptatt av etikk og toleranse. L

(Kilder: urbandictionary.com, mckinsey.com)

Small pop of yellow