Gen Z yellow
Den aller heteste trendfargen akkurat nå er gul! Alle toner av gul dukker opp på motevisninger, blogger, interiørdesign og i sosiale medier. Fargen kalles for «Gen Z yellow», da populariteten i de yngre alderssegmentene er sterkest. Hvor trenden kommer fra, er sammensatt, men mange peker på digitale flater som brukes mest av unge. Applikasjoner som Snapchat, Bumble og ikke minst emojis er sterkt preget av gult i designet. Dette, kombinert med bølgen av 90-talls nostalgi, gjør at fargen dukker opp praktisk talt overalt. På mange måter er gult den spontane, uanstrengte og utadvendte lillesøsteren som alle liker – og kanskje ønsker at de var? Bortsett fra at gult blir regnet som kjønnsnøytral, noe som passer generasjon Z som hånd i hanske. De er nemlig spådd å bli den mest fordomsfrie generasjonen noen sinne.
Hvordan smaker egentlig en farge?
Fargetrender begynner etter hvert å bli like viktig som mat- og drikketrender, også i vår bransje. I hvert fall om du ønsker å holde deg i forkant av mengden. Fra et visuelt ståsted kan den gule fargen gi et bredt spekter av naturlige råvarer; sitroner, paprika, mango, bananer, ost, honning, egg, gurkemeie, safran. Listen kan bli lang. Råvarer som nyter godt av den gule trenden, er smaker som ananas og banan, som brukes som alibi for å få inn den populære fargen i retter, både for smakens skyld og for utseendet. Sitroner kalles «the ultimate crossover», da bilder eller former av sitron også sniker seg inn som trykk på klær, i interiør og annen mote. Restauranter bruker også i økende grad interiør inspirert av råvarer som eggeplomme, sitron og sennep, gjerne i kontrast til blek grått eller naturstein. Så kast deg på trenden og bli inspirert til å sette noen av disse gule rettene på menyen.